Προληπτικός Έλεγχος Σακχαρώδη Διαβήτη – Χρύσα Ι. Στάθη

Προληπτικός Έλεγχος Σακχαρώδη Διαβήτη

Ο προληπτικός έλεγχος περιλαμβάνει τη μέτρηση του σακχάρου νηστείας

diabetes-symptoms-side-effects-meal-diabetic-planning-lansing-michigan-35997

Γίνεται με τη λήψη αίματος έπειτα από ολονύκτια νηστεία.

Πόσο συχνά;

Εάν ο έλεγχος είναι αρνητικός, πρέπει να επαναλαμβάνεται ανά 3ετία. Ανάλογα με τα αρχικά αποτελέσματα και τους παράγοντες κινδύνου,μπορεί να χρειαστεί πιο συχνός έλεγχος και περαιτέρω εξετάσεις, σε συνεννόηση με τον γιατρό.

Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μία χρόνια πάθηση, που εμφανίζεται όταν δεν παράγεται αρκετή ινσουλίνη ή όταν η ινσουλίνη δεν μπορεί να δράσει (αντίσταση στην ινσουλίνη). Αυτό οδηγεί σε αυξημένη συγκέντρωση γλυκόζης (σακχάρου) στο αίμα.

Διατρέχετε μεγαλύτερο κίνδυνο εάν: είστε άνω των 45 ετών είστε υπέρβαρος/-η ή παχύσαρκος/-η κάποιος συγγενής σας πρώτου βαθμού πάσχει από τη νόσο αυτή κάνετε καθιστική ζωή τρέφεστε ανθυγιεινά είχατε αναπτύξει σακχαρώδη διαβήτη κύησης έχετε το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών.

Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας, εάν παρουσιάσετε:

  1. ξηροστομία πολυδιψία (υπερβολική δίψα)
  2. πολυουρία (υπερβολική ούρηση)
  3. πολυφαγία (υπερβολική πείνα)
  4. ανεξήγητη απώλεια βάρους
  5. κόπωση
  6. θολή όραση
  7. συχνές λοιμώξεις
  8. αργή επούλωση πληγών.34333

Ο κίνδυνος μπορεί να μειωθεί εάν:

thumbnail     χάσετε τα περιττά κιλά.Εάν το βάρος σας είναι πάνω από το φυσιολογικό, βάλτε στόχο να χάσετε τουλάχιστον 5% του βάρους σας.

     γυμνάζεστε. Αφιερώστε τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα σε άσκηση μέτριας έντασης (π.χ. ζωηρό περπάτημα) για 5 ημέρες την εβδομάδα.

υιοθετήσετε μία ισορροπημένη διατροφή με:

• λιγότερα λιπαρά, μειώνοντας κυρίως τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά.images2

• μικρές ποσότητες από «καλά» λιπαρά. Αυτά βρίσκονται στους ανάλατους ξηρούς καρπούς, τα φυτικά έλαια και τα γαλακτοκομικά με μειωμένα ή καθόλου λιπαρά.

• φυτικές ίνες που περιέχουν τα όσπρια, τα φρούτα, τα λαχανικά.

• δημητριακά ολικής αλέσεως.

• άπαχο κρέας, ψάρι ή κοτόπουλο χωρίς την πέτσα, που μαγειρεύονται με υγιεινό τρόπο.

Επίσης:

• Προτιμήστε το νερό ως συνοδευτικό με το φαγητό σας, αποφεύγοντας όσο μπορείτε τα αναψυκτικά με προσθήκη ζάχαρης και τα αλκοολούχα ποτά.

• Μειώστε όσο μπορείτε την ποσότητα και τη συχνότητα των γλυκών που τρώτε, γιατί συνήθως, είναι πλούσια σε λιπαρά και σάκχαρα.

Σε προληπτικό έλεγχο πρέπει να υποβάλλονται τα άτομα που έχουν έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω παράγοντες κινδύνου:

  • καθιστικό τρόπο ζωής
  • ηλικία άνω των 45 ετών
  • υπέρβαροι ή παχύσαρκοι
  • οικογενειακό ιστορικό σακχαρώδη διαβήτη
  • ιστορικό σακχαρώδη διαβήτη κύησης
  • σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών
  • καρδιαγγειακή νόσο
  • υπέρταση
  • υπερλιπιδαιμία.

Η ισορροπημένη διατροφή, η τακτική φυσική άσκηση, η διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους και η αποφυγή/διακοπή του καπνίσματος μπορούν να προλάβουν ή να καθυστερήσουν την εμφάνιση του σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

Share
Share
Translate »