ο ΠΟΥ καλεί τις χώρες να μειώσουν την πρόσληψη σακχάρων σε λιγότερο από 10% της συνολικής ενέργειας στους ενηλίκους και παιδιά – Χρύσα Ι. Στάθη

ο ΠΟΥ καλεί τις χώρες να μειώσουν την πρόσληψη σακχάρων σε λιγότερο από 10% της συνολικής ενέργειας στους ενηλίκους και παιδιά

genikosiatros.gr   4 Μάρτη 2015 | Γενεύη

  – Νέα κατευθυντήρια γραμμή

      ο ΠΟΥ συνιστά οι ενήλικες και τα παιδιά να μειώσουν την ημερήσια πρόσληψη  των ελεύθερων σακχάρων σε λιγότερο από το 10% της συνολικής τους    ενεργειακής πρόσληψης. Μια περαιτέρω μείωση κάτω του 5% ή περίπου 25      γραμμάρια (6 κουταλάκια του γλυκού) ανά ημέρα, θα παρέχει επιπλέον οφέλη για   την υγεία.

Ελεύθερα σάκχαρα αναφέρονται σε μονοσακχαρίτες (όπως η γλυκόζη, φρουκτόζη) και προστίθεται δισακχαρίτες (όπως η σακχαρόζη ή επιτραπέζια ζάχαρη) σε τρόφιμα και ποτά από τον κατασκευαστή, να μαγειρέψουν ή των καταναλωτών, και τα σάκχαρα που υπάρχουν εκ φύσεως στο μέλι, σιρόπια, χυμούς φρούτων και χυμών φρούτων συμπυκνώματα .

«Έχουμε αδιάσειστα στοιχεία ότι η διατήρηση της πρόσληψης των ελεύθερων σακχάρων σε λιγότερο από το 10% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης μειώνει τον κίνδυνο του υπερβολικού βάρους, της παχυσαρκίας και της τερηδόνας των δοντιών», λέει ο δρ Francesco Branca, Διευθυντής του Τμήματος του ΠΟΥ «Διατροφής για την Υγεία και την Ανάπτυξη» .

Η κατευθυντήρια γραμμή της ΠΟΥ δεν αναφέρεται στα σάκχαρα των φρέσκων φρούτων, των λαχανικά, και τα φυσικά σάκχαρα  του γάλακτος,  επειδή δεν υπάρχουν αναφερόμενα στοιχεία για τις δυσμενείς επιπτώσεις από την κατανάλωση αυτών των σακχάρων.

Πολλά από τα σάκχαρα που καταναλώνονται σήμερα είναι «κρυμμένα» σε επεξεργασμένα τρόφιμα που συνήθως δεν θεωρούνται γλυκά. Για παράδειγμα, 1 κουταλιά της σούπας κέτσαπ περιέχει περίπου 4 γραμμάρια (περίπου 1 κουταλάκι του γλυκού) σε ελεύθερα σάκχαρα. Κάποιος μπορεί σόδα με ζάχαρη να περιέχει μέχρι και 40 γραμμάρια (περίπου 10 κουταλάκια του γλυκού) σε ελεύθερα σάκχαρα.

Παγκόσμια, η πρόσληψη των ελεύθερων σακχάρων ποικίλλει ανάλογα με την ηλικία και τη χώρα. Στην Ευρώπη, η πρόσληψη σε ενήλικες κυμαίνεται από περίπου 7-8% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης σε χώρες όπως η Ουγγαρία και η Νορβηγία, στο 16-17% σε χώρες όπως η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η πρόσληψη είναι πολύ μεγαλύτερη μεταξύ των παιδιών, που κυμαίνεται από περίπου 12% σε χώρες όπως η Δανία, η Σλοβενία ​​και η Σουηδία, με σχεδόν το 25% στην Πορτογαλία. Υπάρχουν, επίσης, διαφορές μεταξύ αγροτικών και αστικών πληθυσμών. Στις αγροτικές κοινότητες της Νότια Αφρική η πρόσληψη είναι 7,5%, ενώ στον αστικό πληθυσμό της  είναι 10,3%.

Μείωση της πρόσληψης σάκχαρων σε λιγότερο από 10% της συνολικής ενέργειας – Μια ισχυρή σύσταση

Οι συστάσεις βασίζονται στην ανάλυση των πιο πρόσφατων επιστημονικών στοιχείων. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν, κατ ‘αρχάς, ότι οι ενήλικες που καταναλώνουν λιγότερη ζάχαρη έχουν χαμηλότερο σωματικό βάρος και, δεύτερον, ότι η αύξηση της ποσότητας των σακχάρων στη διατροφή συνδέεται με μια αύξηση του βάρους. Επιπλέον, η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά με την υψηλότερη πρόσληψη ζαχαρούχων αναψυκτικών είναι πιο πιθανό να είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα συγκριτικά με τα παιδιά με χαμηλή κατανάλωση ζαχαρούχων αναψυκτικών.

Η σύσταση αυτή ενισχύεται περαιτέρω από στοιχεία που δείχνουν υψηλότερα ποσοστά της τερηδόνας (συνήθως αναφέρεται ως αποσύνθεση δοντιών) όταν η πρόσληψη των ελεύθερων σακχάρων είναι πάνω από το 10% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης σε σχέση με την πρόσληψη των ελεύθερων σακχάρων κάτω από το 10% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης.

Με βάση την ποιότητα των δικαιολογητικών, η σύσταση αυτές κατατάσσονται από τον ΠΟΥ ως «ισχυρή». Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υιοθετηθεί ως πολιτική στις περισσότερες περιπτώσεις.

Περαιτέρω μείωση σε λιγότερο από το 5% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης – Σύσταση υπό όρους

Δεδομένης της φύσης των υφιστάμενων μελετών, η σύσταση της μείωσης της πρόσληψης των ελεύθερων σακχάρων κάτω από το 5% της συνολικής ενέργειας  παρουσιάζεται ως  «υπό όρους σύσταση» στο σύστημα του ΠΟΥ για την έκδοση τεκμηριωμένης  κατευθυντήριας γραμμής.

Ελάχιστες επιδημιολογικές μελέτες έχουν αναληφθεί σε πληθυσμούς με χαμηλή πρόσληψη σακχάρων. Μόνο τρεις, σε ολόκληρο τον πληθυσμό, εθνικές μελέτες επιτρέπουν τη σύγκριση  με πρόσληψη σε σάκχαρα  λιγότερο από το 5% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης σε σχέση με περισσότερο από 5% αλλά λιγότερο από 10% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης.

Αυτές οι πληθυσμιακές μελέτες διεξήχθησαν κατά τη διάρκεια μιας περιόδου, όταν η διαθεσιμότητα σε σάκχαρα μειώθηκε δραματικά από 15kg ανά άτομο ανά έτος πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο στο χαμηλό των 0.2kg ανά άτομο ανά έτος 1946. Αυτή το «φυσικό πείραμα»,  έδειξε μια μείωση σε οδοντική τερηδόνα, παρέχει τη βάση για την σύσταση: ότι η μείωση της πρόσληψης των ελεύθερων σακχάρων κάτω από 5% της συνολικής πρόσληψης ενέργειας θα παρέχουν επιπλέον οφέλη για την υγεία, με τη μορφή μειωμένης τερηδόνας.

Ενημέρωση της κατευθυντήριας γραμμής για την ελεύθερη πρόσληψη σακχάρων είναι μέρος του ποιος είναι σε εξέλιξη προσπάθειες για να επικαιροποιήσουν τις υφιστάμενες διατροφικές τους στόχους για την πρόληψη μη μεταδοτικών ασθενειών. Οι κατευθυντήριες γραμμές σάκχαρα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με άλλες κατευθυντήριες γραμμές διατροφικών στοιχείων και στόχων, ιδίως εκείνων που σχετίζονται με τα λίπη και τα λιπαρά οξέα, συμπεριλαμβανομένων των κορεσμένων λιπαρών και των trans-λιπαρά.

Sugars intake for adult and children Guideline

Share
Share
Translate »