Τι είναι το «Medical» και ποιους αφορά; – Χρύσα Ι. Στάθη

Τι είναι το «Medical» και ποιους αφορά;

11855905_1476521029332924_4793446789811034417_n Γράφει η Μαρία Αρκομάνη (1η Εκπαιδεύτρια Πιλότων στην Ελλάδα – Global Aviation Flight Academy) για το Eagle Aviator το οποίο αποτελει μία νέα προσπάθεια στην ενημέρωση για θέματα της αεροπορίας από όλο το κόσμο.

Πες μου λίγα πράγματα για σένα και την σχέση σου με την αεροπορία.

Από παιδί προσδιόριζα τον εαυτό μου ως “παιδί του αέρα”. Μου άρεσε το βουνό, η αίσθηση του αέρα στο πρόσωπο, οι βόλτες με μηχανή, η ιστιοπλοΐα, αργότερα το budgee jumbing. Ήμουν σίγουρη ότι μεγαλώνοντας θα έκανα sky diving και ανεμοπορία. Τελικά μεγαλώνοντας σπούδασα ιατρική και όλα τα άλλα πήγαν λίγο πίσω…Με την αποφοίτηση αποφάσισα να ασχοληθώ με την αεροπορική-διαστημική ιατρική, στο τέλος της ειδικότητας (είμαι γενικός ιατρός), έκανα τη μετεκπαίδευση στην αεροπορική ιατρική στο European School of Aviation Medicine, στη Γερμανία και μετά από λίγη γραφειοκρατική δουλειά στην ΥΠΑ πιστοποιήθηκα ως Aeromedical Examiner, class 1, 2 & 3. Παράλληλα στη Γερμανία, έκανα μερικές πτήσεις με glider (aerobatic), με ελαφρά αεροσκάφη και με εξομοιωτή Air Bus…αλλά μετά ήρθαν δύο εγκυμοσύνες και το όνειρο του αέρα “κόλλησε” λίγο και πάλι…Τελικά ως μωρομάνα ξεκίνησα μαθήματα για χειριστή υπερελαφρού αεροσκάφους σε μία σχολή στην Πάχη, τα οποία συνεχίζω ακόμη και σήμερα.

Τι είναι το Medical και ποιους αφορά;

Το Medical Certificate, είναι ένα πιστοποιητικό ιατρικής καταλληλότητας, αφορά όλους τους ιπταμένους, χειριστές ερασιτέχνες και επαγγελματίες, πληρώματα καμπίνας καθώς και ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Εκδίδεται βάσει νομοθεσίας της EASA και είναι ενιαίο για όλες τις χώρες μέλη της EASA. Ουσιαστικά πιστοποιεί ότι ο κάτοχος είναι ικανός να εκτελέσει τα καθήκοντά του και αποκλείει το ενδεχόμενο αιφνίδιας ανικανότητας.

Το κόστος του πιο είναι; Το πληρώνουν μια φορά;

Το κόστος διαφέρει από εξέταση σε εξέταση, ανάλογα με την κατηγορία του medical και τις εξετάσεις που απαιτούνται κάθε φορά και τέλος από εξεταστή σε εξεταστή.

Τι είναι το class 1 και 2. Ποιες οι διαφορές;

Πιστοποιητικό τάξης 1 (class 1), χρειάζονται οι επαγγελματίες χειριστές, ενώ τάξης 2 (class 2), οι ερασιτέχνες. Τα δύο πιστοποιητικά διαφέρουν ως προς τη διάρκεια της ισχύς τους και ως προς τα κριτήρια έκδοσής τους. Το class 1 γενικά απαιτεί περισσότερες εξετάσεις και έχει πιο αυστηρά κριτήρια.

Κάθε πότε ανανεώνεται;

Τα πιστοποιητικά τάξης 1 ανανεώνονται κάθε 12 μήνες, όταν πρόκειται για multi pilot πτήση μέχρι την ηλικία των 60. Από 60 ετών και άνω κάθε 6 μήνες. Επαγγελματίες χειριστές που εκτελούν single pilot πτήσεις (CPL carrying passengers single -pilot), και είναι άνω των 40, ανανεώνουν το medical κάθε 6 μήνες.
Τα τάξης 2 πιστοποιητικά, όταν ο κάτοχος τους είναι μέχρι 40 ετών, ανανεώνονται κάθε 60 μήνες. Όταν ο κάτοχος είναι μεταξύ 40 έως 50 ετών, κάθε 24 μήνες. Από 50 ετών και πάνω ανανεώνει το medical κάθε 12 μήνες.
Σε κάθε περίπτωση για ιατρικούς λόγους η ισχύς του πιστοποιητικού μπορεί να μειωθεί,από το προβλεπόμενο.

Σε ποια περίπτωση ένας υποψήφιος μαθητής δεν μπορεί να πάρει Medical;

Υπάρχουν αρκετά νοσήματα τα οποία ουσιαστικά αποκλείουν την ενασχόληση με την αεροπορία, π.χ επιληψία, κώφωση, ινσουλίνοεξαρτώμενος ή ινσουλίνοθεραπεύομενος σακχαρώδης διαβήτης και πολλά άλλα. Σε κάθε περίπτωση κάποιος που έχει σκοπό να ασχοληθεί με τη γενική αεροπορία και ξέρει ότι πάσχει από χρόνιο νόσημα, πρέπει πρώτα από όλα να ρωτήσει κάποιον Aeromedical Examiner (AME).

Που γίνεται η αρχική εξέταση;

Η νομοθεσία ορίζει ότι η αρχική εξέταση για πιστοποιητικό τάξης 1 γίνεται μόνο σε Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής (Aero Medical Center). Οι ανανεώσεις γίνονται από AMC ή από ΑΜΕ εξουσιοδοτημένο για τάξης 1 πιστοποιητικά.
 Για τα τάξης 2 πιστοποιητικά τόσο η αρχική εξέταση όσο και οι ανανεώσεις γίνονται από ΑΜΕ ή AMC.

Μπορεί να γίνει η εξέταση από οποιονδήποτε γιατρό;

Οι εξετάσεις γίνονται μόνο από εξουσιοδοτημένους ιατρούς από την ΥΠΑ, οι οποίοι ονομάζονται AeroMedical Examiners ή AME. Λίστα με τα στοιχεία των ΑΜΕ στην Ελλάδα βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα της ΥΠΑ.

Τι να περιμένει ο ενδιαφερόμενος πηγαίνοντας για την αρχική εξέταση και τι για την ανανέωση; Στην ανανέωση του Medical τι εξέταση γίνεται;

Κάθε φορά γίνεται μία πλήρης κλινική εξέταση, ηλεκτροκαρδιογράφημα, εξέταση ούρων, ωτοσκόπηση και εκτίμηση της οπτικής οξύτητας. Από εκεί και πέρα ανάλογα με την ηλικία του εξεταζόμενου και τον τύπο του πιστοποιητικού μπορεί να γίνουν ή να ζητηθούν επιπλέον εξετάσεις.
Στην αρχική εξέταση στο ΚΑΙ, τα πράγματα είναι λίγο πιο πολύπλοκα, καθώς ο υποψήφιος εξετάζεται από ιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων και η τελική απόφαση καταλληλότητας βγαίνει από επιτροπή.

Παίζει ρόλο η ηλικία για την εξέταση; Και αν ναι σε τι;

Όπως και στον υπόλοιπο πληθυσμό, έτσι και στους πιλότους με την αύξηση της ηλικίας αυξάνεται και η πιθανότητα διάφορων νοσημάτων, υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, όταν μιλάμε για αποτροπή αιφνίδιας ανικανότητας του πιλότου, είναι διαφορετική και η προσέγγιση στις μεγαλύτερες ηλικίες.

Με ρωτάνε πολλοί «έχω μυωπία», μπορώ να γίνω πιλότος;

Για την πολιτική αεροπορία η μυωπία δεν αποτελεί πρόβλημα, αρκεί η οπτική οξύτητα με ή χωρίς διόρθωση να είναι 6/9 (0,7) και πάνω για κάθε μάτι ξεχωριστά και 10/10 (1) και στα δύο μάτια. Για τους ερασιτέχνες τα όρια είναι ακόμη πιο χαμηλά και απαιτείται όραση 6/12(0,5) σε κάθε μάτι και 6/9 (0,7) και στα δύο μάτια, με ή χωρίς διόρθωση. Το medical βέβαια θα φέρει τον περιορισμό VDL, δηλαδή «να φορά διορθωτικούς φακούς και να φέρει ένα επιπλέον ζευγάρι γυαλιών»

 Ένας υποψήφιος έχει θυρεοειδή. Μπορεί να πετάξει κανονικά;

Εφ’ όσον η λειτουργία του αδένα είναι φυσιολογική, είναι δηλαδή έστω και με φάρμακα καλά ρυθμισμένος ο θυρεοειδής, τότε ναι μπορεί να πετάξει.

Υποψήφιος έχει πίεση. Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση;

Παίρνει φάρμακα για πίεση όπως όλοι οι υπερτασικοί, ρυθμίζει την πίεση του και πετάει. Βέβαια πρέπει να συμβουλευτεί τον ΑΜΕ του γιατί κάποια (λίγα) από τα αντιυπερτασικά φάρμακα δε συμβαδίζουν με την πτήση.

Χειριστής απέκτησε ξαφνικά πίεση. Πρέπει να ενημερωθεί ο αεροπορικός γιατρός;

Ναι, ο αεροπορικός γιατρός πρέπει να ενημερώνεται για κάθε μεταβολή στην υγεία του πιλότου, καθώς και για τη φαρμακευτική αγωγή. Είναι ο μόνος αρμόδιος να αποφασίσει εάν μία προτεινόμενη αγωγή είναι ασφαλής στην εκτέλεση των καθηκόντων.

Υπάρχουν προβλήματα υγείας που μπορούν να γραφτούν στο Μedical;

Στο medical γενικά δεν αναγράφονται προβλήματα υγείας αλλά περιορισμοί, όπως για παράδειγμα να φέρει γυαλιά ή να πετάει μόνο VFR κ.α

Υπάρχουν υποψήφιοι που κάνουν εξετάσεις επιπλέον για το Medical;

Αν ο γιατρός κρίνει ότι κάποιος υποψήφιος διατρέχει κίνδυνο να εμφανίσει κάποιο νόσημα, τότε ναι ζητάει επιπλέον εξετάσεις. Για παράδειγμα εάν κάποιος είναι καπνιστής και παχύσαρκος τότε μπορεί να του ζητηθεί επιπλέον καρδιολογικός έλεγχος. Σε άλλους μπορεί να ζητηθεί η δοκιμασία mantoux ή άλλη εξέταση που αφορά μεταδοτικά νοσήματα.

Χειριστής ή υποψήφιος μαθητής έχει διαγνωστεί με ΑΙDS. Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση;

Πλέον η νομοθεσία της EASA, επιτρέπει και στους φορείς του HIV να πετούν, αφού βέβαια προηγηθεί λεπτομερείς αξιολόγηση της κατάστασης της υγείας τους.

Χειριστής ή υποψήφιος μαθητής έχει άσθμα. Μπορεί να πετάξει;

Αν το άσθμα είναι γενικά σε ύφεση ναι μπορεί να πετάει. Εννοείται βέβαια ότι δεν πετάει κατά τη διάρκεια ασθματικής κρίσης.

 Χειριστής ή υποψήφιος μαθητής έχει / απέκτησε κρίση επιληψίας. Τι γίνεται;

Η επιληψία είναι από τα νοσήματα που σε καθιστούν ακατάλληλο για πτήση (unfit). Υποψήφιος που πάσχει από επιληψία δεν μπορεί να λάβει medical.

Σε έναν χειριστή όπου παίρνει χάπι πιέσεως μπορεί να του απαγορευτεί η ικανότητα να πετάει;

Όχι, όπως προανέφερα τα περισσότερα χάπια που χρησιμοποιούμε σήμερα για ρύθμιση της πίεσης είναι συμβατά με τα καθήκοντα του χειριστή.

Αν ο χειριστής / υποψήφιος μαθητής έχει κάνει χημειοθεραπεία, μπορεί να πάρει / ανανεώσει το medical; Ποιες οι προϋποθέσεις;

Κατά τη διάρκεια της χημειοθεραπείας όχι, αλλά αν οι θεραπείες έχουν ολοκληρωθεί και η νόσος βρίσκεται πλέον σε ύφεση, η κατάσταση του αξιολογείται και αν είναι όλα καλά, μπορεί να πάρει medical.

Η Χοληστερίνη επηρεάζει το medical?

Όχι, το αντίθετο, αν κάποιος έχει υψηλή χοληστερίνη πρέπει να πάρει φαρμακευτική αγωγή για να τη διορθώσει και να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακού συμβάντος. Η χοληστερίνη και η φαρμακευτική αγωγή δεν επηρεάζουν το medical, ένα πιθανό έμφραγμα όμως ή εγκεφαλικό που θα προκύψουν από την υψηλή χοληστερίνη θα το επηρεάσουν.

Σας έχει συμβεί κάτι που να σας έφερε σε δύσκολη θέση; Αν θα θέλατε να το μοιραστείτε μαζί μας.

Γενικά έρχομαι σε δύσκολη θέση κάθε φορά που αντιμετωπίζω κάποιον που θέλει πολύ να γίνει πιλότος, αλλά δεν μπορεί λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας. Αισθάνομαι ότι βλέπει εμένα σαν εμπόδιο για την πραγματοποίηση του ονείρου του.

Σας έχει συμβεί πότε για να αποφύγει κάποιος την δοκιμασία, να σας δωροδοκήσει; Και αν ναι πως αντιδράσατε;

Ευτυχώς όχι και δε θα ήθελα να μου συμβεί ποτέ!

Πιστεύετε πως η εξετάσεις για το medical αρκούν για να δώσουν σε κάποιον την ικανότητα να πετάξει;

Αν ο εξεταζόμενος είναι ειλικρινής και ο εξεταστής κάνει καλά τη δουλειά του, τότε ναι. Άλλωστε μην ξεχνάτε ότι απλά ακολουθούμε διεθνή νομοθεσία που προφανώς προέκυψε κατόπιν έρευνας και ανάλυσης εμπειρίας πολλών ετών.

Σε περίπτωση που κάποιος ήταν πρώην χρήστης ναρκωτικών; Φαίνεται στις εξετάσεις medical;

Εξαρτάται από το πόσο πρώην…

Αν μια σχολή ή ένας φορέας ή χειριστής υποπτευθεί πως πιθανόν χειριστής κάνει χρήση ναρκωτικών ή αλκοόλ. Μπορεί να ζητήσει περαιτέρω εξετάσεις; και από που;

Αρμόδιος φορέας για όλες τις αεροιατρικές εξετάσεις και για όλα τα medical που εκδίδονται ή από ΑΜΕ ή από AMC, είναι το γραφείο Aeromedical Service (AMS) που βρίσκεται στην υπηρεσία Δ2 στην ΥΠΑ. Αν υπάρχει υποψία για κάτι ενημερώνετε απευθείας το AMS.

 Γυναίκες…Υπάρχει κάτι που πρέπει να προσέχουν περισσότερο;

Εννοείται ότι οι γυναίκες είναι εξίσου ικανές να πετάνε όσο και οι άνδρες. Ότι έχουμε πει μέχρι στιγμής αφορά άνδρες και γυναίκες. Βέβαια σε κάποιες κοπέλες οι «δύσκολες μέρες» του μήνα είναι πραγματικά δύσκολες, οπότε ισχύει ότι αν δεν αισθανόμαστε καλά απλά δεν πετάμε. Επίσης η εγκυμοσύνη είναι κάτι που θα έπρεπε να αναφέρουμε. Η εγκυμοσύνη δεν είναι ασθένεια και βέβαια δε καθιστά μία κοπέλα «unfit». Η EASA ορίζει ότι αν μία εγκυμοσύνη είναι καλή, τότε η υποψήφια μητέρα μπορεί να πετάει μέχρι την 26η εβδομάδα της κύησης.

Επηρεάζει η έμμηνος ρύση λόγω πίεσης και αιματοκρίτη την πτήση;

Αν μία γυναίκα έχει γενικά χαμηλό αιματοκρίτη, τότε κατά τη διάρκεια της έμμηνου ρύσης, πιθανόν ο αιματοκρίτης να πέφτει ακόμη περισσότερο, και αυτό προκαλεί συμπτώματα όπως υπνηλία, ζάλη, κόπωση, αδυναμία συγκέντρωσης και βέβαια αδυναμία στη λήψη σωστών αποφάσεων. Όπως προανέφερα, όποιος για οποιοδήποτε λόγο δεν αισθάνεται καλά απλά δεν πετάει.

Κάποιοι βασίζονται μόνο στο medical και δεν κάνουν ετήσιο τσεκ απ. Τι λέτε γι’ αυτό;

Είμαι της γνώμης ότι αυτά τα δύο πρέπει να συνδυάζονται. Στην ετήσια αεροιατρική εξέταση καλύπτουμε ότι ορίζει η EASA , ενώ σε ένα check up, ελέγχονται και άλλες παράμετροι, όπως για παράδειγμα ο καρκινικός δείκτης PSA , που αφορά καρκίνο του προστάτη στους άνδρες ή η μαστογραφία στις γυναίκες, κάτι που ποτέ δε θα ζητηθεί στα πλαίσια αεροιατρικής εξέτασης.

 Και τελευταία ερώτηση. Τι θα συμβουλεύατε έναν υποψήφιο χειριστή;

Να είναι ειλικρινής με τον ΑΜΕ! Ο αεροιατρικός εξεταστής ως μέλημα έχει την ασφάλεια του ίδιου του χειριστή πρωτίστως και θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να διαφυλάξει την πτητική ικανότητα με τον ασφαλέστερο δυνατό τρόπο. Ο πιλότος δικαιούται να αρρωστήσει όπως και οποιοσδήποτε άλλος. Ο ΑΜΕ είναι αυτός που θα του υποδείξει τον τρόπο για να συνδυάσει με ασφάλεια την ασθένεια του (οξεία ή χρόνια) με τα πτητικά του καθήκοντα. Αν κάποια ασθένεια δε συνδυάζεται με τη δραστηριότητα του πιλότου, τότε έχετε υπ’ όψιν ότι πρώτα διακυβεύεται η ασφάλεια του ίδιου του πιλότου.

Γιατρέ ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας.

Eagle Aviator

Share
Share
Translate »