Γυαλιά ηλίου για τους Πιλότους: Πέρα από κάθε αισθητική εικόνα και στιλιστική επιλογή! – Χρύσα Ι. Στάθη

Γυαλιά ηλίου για τους Πιλότους: Πέρα από κάθε αισθητική εικόνα και στιλιστική επιλογή!

1 Τα γυαλιά ηλίου είναι αναμφισβήτητα το αξεσουάρ που έχει συνδεθεί με το επάγγελμα του πιλότου περισσότερο από κάθε τι άλλο.Παρόλο που οι απαιτήσεις για τα γυαλιά ηλίου του πιλότου είναι υψηλές, μέχρι τώρα δεν υπάρχουν παρά ελάχιστες κλινικές μελέτες για το συγκεκριμένο θέμα. Έτσι υπάρχει μεγάλη ποικιλία από επιλογές που σαφώς επηρεάζεται και από τις τάσεις της μόδας.

Τα γυαλιά ηλίου πρέπει να προστατεύουν όχι μόνο από την αυξημένη έκθεση στο φως, αλλά και να μπορούν να εγγυηθούν και μια φυσική αναπαραγωγή των χρωμάτων, χωρίς αλλοιώσεις αλλά και χωρίς αντανακλάσεις. Εκτός αυτού δεν πρέπει να υπάρχει και οποιαδήποτε παραμόρφωση του περιγράμματος ή των σχημάτων στις πλευρικές περιοχές της όρασης.

Όσον αφορά το υλικό του φακού και τις επιστρώσεις, δε φαίνεται να υπάρχουν περιορισμοί και η επιλογή μπορεί να είναι ελεύθερη, δεν ισχύει το ίδιο όμως και με τις αποχρώσεις του φακού.

Ενώ, οι αρνητικές επιδράσεις της υπεριώδους ακτινοβολίας είναι γνωστές και αποδεδειγμένες εδώ και πολλά χρόνια, τελευταία εκφράζονται ανησυχίες για βλάβες προκαλούμενες από το φάσμα του μπλε χρώματος του ορατού φωτός (μεταξύ 420 και 490 nm). Παρόλο που δεν υπάρχουν ακόμη αποδεδειγμένα επιστημονικά ευρήματα, πολλά γυαλιά φέρουν φακούς που αποκλείουν το μπλέ χρώμα («blue-blocker»).

Πρόκειται για γυαλιά με κίτρινη, πορτοκαλί ή κεχριμπαρένια απόχρωση. Αυτές όμως οι αποχρώσεις, μπλοκάροντας

3το μπλε χρώμα, αποκλείουν σχετικά μεγάλο φάσμα φωτός με αποτέλεσμα να δημιουργούν πρόβλημα στη μακρινή αντίληψη των χρωμάτων, στην οπτική οξύτητα σε χαμηλό φωτισμό (κατάσταση γνωστή ως «νυχτερινή μυωπία») αλλά κυρίως κάνουν εξαιρετικά δυσανάγνωστες τις TFT οθόνες του πιλοτηρίου (σκεφτείτε ότι το μπλε σε μαύρο φόντο απεικονίζεται ως πολύ σκούρο μπλε ή μαύρο σε μαύρο φόντο!!), τους έγχρωμους χάρτες κλπ. Ως εκ τούτου δεν είναι ασφαλή επιλογή για τους πιλότους.

 2Από τις υπόλοιπες αποχρώσεις των γυαλιών οι πιο συνηθισμένες είναι οι γκρι, γκρι-πράσινες και καφέ που κάθε μία θεωρείται ασφαλής επιλογή με τη γκρίζα απόχρωση να προτείνεται ως αυτή που προκαλεί τη μικρότερη παραμόρφωση των χρωμάτων.

 Επιπλέον για να διατηρηθεί η οπτική οξύτητα κατά την πτήση οι φακοί δε θα πρέπει να αποκλείουν περισσότερο από 70-85% του ηλιακού φωτός.

4

Ένα άλλο είδος φακού στο εμπόριο γυαλιών ηλίου είναι οι λεγόμενοι πολωτικοί (polarized) φακοί.Χαρακτηριστικό αυτών των φακών είναι ότι μπλοκάρουν το οριζόντια πολωμένο φως, δηλαδή αυτό που αντανακλάται από λείες επιφάνειες, με αποτέλεσμα να μειώνουν περαιτέρω την αντηλιά. Οι φακοί αυτοί ωστόσο αντενδεικνύονται στην αεροπορία γιατί κάνει μη ορατά όργανα που ενσωματώνουν αντιθαμβωτικά φίλτρα. Επιπλέον μειώνοντας τις αντανακλάσεις από λείες επιφάνειες, όπως για παράδειγμα το φτερό κάποιου άλλου αεροπλάνου μειώνουν πρακτικά και το χρόνο αντίδρασης του πιλότου προς αποφυγή αεροπορικού ατυχήματος.

 Τέλος υπάρχουν και οι λεγόμενοι φωτοχρωμικοί (photochromic) φακοί, οι οποίοι αυτόματα σκουραίνουν κατά την αύξηση τη5ς υπεριώδους ακτινοβολίας. Ενώ όμως σκουραίνουν συνήθως μέσα σε 60 δευτερόλεπτα, η διαδικασία επαναφοράς στο φυσικό τους χρώμα μπορεί να διαρκέσει λίγα λεπτά, γεγονός που δεν τους κάνει και τόσο αποτελεσματικούς σε συνθήκες ξαφνικού σκοτεινιάσματος, π.χ συννέφιασμα. Ακόμη ο χρόνος αλλαγής τους από το ανοιχτό στο σκούρο επηρεάζεται και από τη ζέστη. Ούτε αυτού του τύπου λοιπόν τα γυαλιά συστήνονται για πιλότους.

 Συνοψίζοντας λοιπόν τα γυαλιά ηλίου εκτός του ότι προσθέτουν στυλ στους πιλότους, πρέπει να τους προστατεύουν από τις βλαβερές επιπτώσεις της ηλιακής ακτινοβολίας, χωρίς όμως να επηρεάζουν την πτητική ικανότητα τους. Κατάλληλα γυαλιά ηλίου για πιλότους είναι αυτά που δεν μπλοκάρουν το μπλε φως και δεν έχουν πολωτικούς ή φωτοχρωμικούς φακούς. Αυτά βέβαια σε συνδυασμό με κατάλληλο κατά προτίμηση μικρό καλά προσαρμοσμένο, σταθερό σκελετό, για να μην επηρεάζεται η περιφερική όραση και να μην υπάρχουν ατυχήματα (π.χ γυαλιά που πέφτουν με την κίνηση του κεφαλιού) κατά τη διάρκεια της πτήσης.Χ

Χρύσα Ι. Στάθη
Αeromedical Examiner class 1&2

Share
Share
Translate »